GÁL FERENC FŐISKOLA SZARVASI GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GYAKORLÓÓVODA, BÖLCSŐDE --- FERENC GÁL COLLEGE’S TEACHER TRAINING ELEMENTARY SCHOOL AND TEACHER TRAINING KINDERGARTEN, NUSERY, SZARVAS --- LEHRGRUND- UND HAUPTSCHULE, LEHRKINDERGARTEN- UND KRIPPE FÜR LEHRERAUSBILDUNG DER FERENC GÁL HOCHSCHULE, SZARVAS --- LEHRGRUND- UND HAUPTSCHULE, LEHRKINDERGARTEN- UND KRIPPE FÜR LEHRERAUSBILDUNG DER FERENC GÁL HOCHSCHULE, SZARVAS --- AKADEMIA FRANTISEK GÁL SARVASSKA CVICNÁ ZÁKLADNÁ SKOLA, CVICNÁ MATERSKA SKOLA A DETSKÉ JASLE --- FERENC GALOSKI OPRUNI SHKOLASKI SITYORI-SHKOLA THAJ NURZERA, SHAVORENGI-KRESHA ANDO SARVASHO

Tehetségműhelyek

AGYAGBAGYÚRT GYERMEKVILÁG
-Plasztikai munka Kovács Éva kerámiái hatására-

Az óvodás korú gyermek vizuális nevelésében fontos szerepe van a képzőművészetnek. Arra törekszünk, hogy a lakóhelyünkön élő képző-, ipar- és népművész alkotásait ismerjék meg, lássák őt munka közben, legyen módjuk kipróbálni az általuk használt eszközöket, anyagokat. Nagyon átgondoltan kell a módszereket megválasztani, hogy a gyermekek felfigyeljenek, gyönyörködjenek, érzelmileg kötődjenek hozzá. A műalkotások befogadását segítő módszer, melyet óvodás korban nem nélkülözhetünk, a játék és a gyermeki tevékenység.

Az egyik alkalommal olyan kisplasztika gyűjteményből rendeztem mini kiállítást, amely alkotóinak nincs kötődése a városunkhoz. Úgy gondoltam, hogy a kerámiáknak a témája, megformálása, üzente a gyermekekhez közelálló, érdeklődésüket felkeltő, tetszésüket kiváltó lehet. Többségében Kovács Éva keramikus munkái voltak, egy kerámia pedig Sarkantyu Judité. A csillagszemű, bájos lányok nagy hatással voltak a gyerekekre. A fodros, csipkés szoknyás, masnis, kalapos, virágcsokrot tartó szobrok azonnal kedvenccé váltak. Mindenki választott egyet, amellyel azonosulni tudott. Kézbe vehették, megsimogatták, gyönyörködtek a díszes ruhákban, érzéki tapasztalatot szerezhettek a változatos felületminőségekről is. A művész kifejezésében rejlő rendkívül gazdag tartalom átélését szándékoztam segíteni azzal is, hogy lehetőséget adtam egy játékra:- átváltozhattak. Előkerültek szoknyák, szalagok kalapok, kiegészítők, a frizurák átformálására is sor került. A gyerekek utánozták a testtartást, a mozdulatot és egymást látva találgatták, ki kilehet, mit néz, mire gondol. Az átváltozó játék után megalkothatták saját szobrocskájukat agyagból.

Az óvodás korú gyermek térben leginkább az agyaggal tudja magát kifejezni. Sok képlékeny anyag áll az óvodapedagógus rendelkezésére, a saját készítésű és a kereskedelmi forgalomban lévő gyurmák nagyon jó szolgálatot tesznek, de az agyag egészen másképpen formálódik az alkotó kezek között. Az óvodás évek alatt sok lehetőséget kell biztosítani a mintázásra az alaptechnikák megismertetésétől a több alakos téri kompozícióig. Nagyon jó játék és gazdag tapasztaltszerzésének lehetősége is a nyomatok képzése az agyagba. Örömteli felfedezésekre ad lehetőséget, és jól hasznosítható tapasztalatot az önkifejezéshez.

A "kiállítás" benyomásai és a játék után munkához láttunk. Az agyag pillanatok alatt formálódott ember formájúvá a kezük között. Nagy volt az izgalom mintázás közben. Egymás munkájára is rácsodálkoztak. Különböző tárgyak nyomatával díszített Csillagszemű szobrocskák születtek. A mozdulat, a felület megmunkálása, díszítése, az arckifejezés nagyon különleges volt. Az agyagozást megelőző játék, az élmények, tapasztalatok a megélt minták benne vannak minden gyermek alkotásában. A kedves, bájos figurák megszületése után a sikerélmény is rendkívüli volt a gyerekeknek, és az én számomra is.

Kiss Margit szakvezető óvodapedagógus, rajztanár-etnográfus
SZIE Gyakorlóóvoda és Gyakorló Általános Iskola-Szarvas / Színes Kuckó Tehetségműhely

***

  • Szülők akadémiája - Közös értékünk a gyermek... mindent a gyermeknevelésről -nem- csak szülőknek!
  • Szent Klára Plébánia hírlevelei
  • Galéria - Óvodai-iskolai képgyűjtemény. Óvodánk - iskolánk eseményeiről, programjairól.
  • Csoportjaink, osztályaink
  • LURKÓNIA - Körös-szögi Kiskamasz Unió
  • Munkatársak - Szakvezető óvodapedagógusok, szakvezető tanítók, pedagógiai munkánkat segítő munkatársak
GÁL FERENC FŐISKOLA SZARVASI GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GYAKORLÓÓVODA, BÖLCSŐDE · 2011